Klasa: I SP
Miejsce zajęć: sala gimnastyczne
Liczba ćwiczących: ………
Przybory: kolorowe szarfy, pachołki, piłki ręczne.
TEMAT: Poznajemy gry i zabawy kształtujące wybrane zdolności motoryczne.
Cele operacyjne:
Motoryczność: Uczeń zatrzyma się na sygnał współćwiczącego - szybkość reakcji.
Umiejętności: Uczeń ustawi się w szyku podanym przez nauczyciela.
Wiadomości: Uczeń wie jaka jest różnica pomiędzy rzędem a szeregiem.
Cel wychowawczy: Uczeń bierze czynny udział w grach i zabawach.
Tok lekcji |
Przebieg zadań |
Czas trwania |
Uwagi metodyczne |
Czynności organizacyjno – porządkowe
Zabawa orientacyjno - porządkowa
Zabawa na czworakach
Zabawa z mocowaniem
Zabawa bieżna
Zabawa rzutna
Zabawa skoczna.
Czynności organizacyjno – porządkowe
|
Zbiórka, sprawdzenie obecności, podanie celów i tematu lekcji.
„Zbiórka według kolorów” Uczniowie biegają w luźnej gromadce, na określony sygnał ustawiają się w rzędzie, szeregu, dwuszeregu. Wygrywa grupa, która najszybciej wykona zadanie.
„Skąd słychać gwizdek” Uczestnicy zabawy przymykają oczy i zasłaniają je dłońmi. Prowadzący gwiżdże a uu na ten znak przesuwają się w kierunku sygnału.
„Czaty na czworakach” Uu starają się jak najszybciej dostać, czworakując, do czatującego. Gdy ten odwróci głowę wszystkie dzieci powinny zatrzymać się w bezruchu. Jeśli ktoś się poruszy wraca za ostatniego uczestnika. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza dotrze do czatującego.
„ Pieski na spacer, pieski do domu” Na zawołanie N „pieski na spacer” wybiegają one ze swojego ukrycia, podskakują, baraszkują na czworakach. Na sygnał „pieski do domu” niechętnie, powoli udają się na swe poprzednie miejsce.
„Jeniec” Jeńcy starają się wydostać wszelkimi sposobami z zamkniętych kół. Próbują przeczołgać się pod rękami, przerwać koło lub przemknąć, gdzie zostało ono przerwane. Wszyscy pozostali nie pozwalają się im wydostać z koła.
„Kałuża” Zespoły wirują po obwodzie koła tak, aby go nie przekroczyć, przy czym uczestnicy usiłują nawzajem wciągnąć się do kałuży.
„Lawian” Wyznaczony uczeń stara się schwycić innych uczestników zabawy, którzy przemieszczają się w różnych kierunkach. Dotknięty dołącza do lawiny.
„Bewrek ranny” Berek stara się schwytać kogoś z uciekających, którzy rozbiegają się po całym polu. Jeśli uda mu się kogoś dotknąć, wówczas dotknięty nie tylko staje się berkiem, ale równocześnie musi trzymać się jedną ręką za to miejsce, które zostało „zranione”.
„Podrzuć i chwyć piłkę” Uu podrzucają piłki do góry na coraz większą wysokość i chwytają je oburącz. Prowadzący urozmaica zabawę polecając klasnąć przed sobą w ręce, gdy piłka znajduje się w górze.
„Rzut piłek do celu” Uu wykonują rzuty, starając się trafić w tablicę od koszykówki, obręcz kosza.
„Skoki żabki” Żabki skaczą z miejsca na miejsce. Na sygnał zatrzymują się w przysiadzie podpartym i kumkają lub rechoczą, po czym dalej podskakują.
„Minutka” Uu wykonują leżenie tyłem i na sygnał N odliczają 60 sekund po czym siadają. Wygrywa osoba, która usiądzie po upłynięciu minuty.
Zbiórka, podsumowanie zajęć, pożegnanie.
|
5’
3’
3’
3’
3’
3’
3’
4’
4’
3’
3’
3’
2’
4’ |
xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxx N Uu (uczniowie) ustawiają się w rzędzie i w czasie marszu odbierają od prowadzącego kolorowe szarfy. N wyjaśnia pojęcia: szereg i rząd
N (nauczyciel) zmienia swoje położenie względem uczniów.
Uu ustawiają się w szeregu na jednym końcu boiska, czatujący na drugim.
Pieski schowane są za siatkami ochronnymi lub w bramce.
Grupa podzielona na dwa zespoły tworzy koło, w każdym z nich znajduje się jeniec.
Koła wirują raz w prawą, raz w lewą stronę.
Chwytać mogą tylko uczniowie znajdujący się na skraju lawiny.
Uu biegają po boisku do siatkówki.
Podrzuty piłki wykonywane są na sygnał N. Można polecić: dwukrotne klaśnięcie, klaśnięcie przed i za sobą itp.
Jedna piłka na parę. Po rzucie jedynki, dwójka zbiera ją i ustawia się na końcu.
Uu wykonują skoki równocześnie na obie ręce i nogi.
xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx N |
Klasa: I gimnazjum chłopców
Miejsce: bieżnia
Liczba ćwiczących:...........
Przybory: bloki startowe, starter klapkowy
Temat: Doskonalenie startu niskiego I kontrola biegu sprinterskiego – bieg na dystansie 100m.
Motoryczność: szybkość reakcji.
Wiadomości: uczeń zna komendy do startu niskiego, wie jakie są dystanse olimpjskie, z których startuje się ze startu niskiego.
Umiejętności: uczeń potrafi dokonać pomiaru I odczytać wynik ze stopera.
Zadanie wychowawcze: mój wynik moim sukcesem.
Tok lekcji |
Opis zadania |
Czas/liczba powtórzeń |
Uwagi metodyczne |
Organizacja i motywacja do zajęć.
Rozgrzewka.
Ćwiczenia doskonalące start niski.
Uspokojenie organizmu.
Czynności organizacyjno – porządkowe. |
|
4'
2' 1' 1'
2x 2x 2x 2x 2x
2x 2x 2x 2x 2x
2x 2x
10x
4'
|
Zbiórka w dwóch szeregach.
Ćwiczenia dynamiczne wykonywane na odcinku 20 mertów.
Starty pozycyjne uczniowie wykonują na odcinku 20 metrów, powrót na linię startu odbywa się w marszu.
Nauczyciel przypomina komendy do startu niskiego i przepisy o falstarcie. Próba szybkościowa wykonywana jest dwa razy.
Zbiórka w dwóch szeregach.
|